lisette-en-jeroen.reismee.nl

Afscheid vanuit Thailand.......

Ja ja…….nog 2 weekjes en dan zijn we alweer terug in Nederland. Brrr….daar moeten we nog maar even niet aan denken want we hoorden al verhalen over kou en autoruiten krabben. Nou daar houden we ons nog maar even niet mee bezig. Maar omdat het nog maar zo kort is, zal dit onze laatste blog zijn. Dus geniet vooral nog even van onze laatste ervaringen.

Na het fantastische Laos zijn we naar Chiang Mai in Thailand gevlogen. We hadden van te voren al een guesthouse geboekt. Dit was ons eerste foutje van de reis m.b.t. accommodatie hahah. Bleek dat we een gedeelte badkamer hadden en de kamer had wel iets weg van een….tja hoe zullen we het noemen…..een open huis. Er hingen een paar stukjes stof voor de ramen maar daar is ook alles mee gezegd. Maar goed, er stond in ieder geval een bed J. Eerste dagje eigenlijk niet meer zoveel gedaan. De volgende dag zijn we eigenlijk de hele dag op pad geweest om eventueel een nieuwe lens voor de camera te kopen (aangezien de huidige lens kapot is… L). Op het fietsje door de stad gegaan. We moesten zelfs over een soort snelweg fietsen aangezien ze hier geen fietspaden kennen hahah. Een bijzondere ervaring. En na al die moeite toch maar besloten om geen nieuwe lens te kopen haha. We hebben wel voor 4 dagen een auto geregeld. We wilden zelf de boel eens gaan verkennen.

Nou daar gingen we dan…..Lies achter het stuur…..in een automaat (nog nooit in gereden), stuur aan de rechterkant en ook nog eens op de linkerkant van de weg. Het was even wennen maar het ging eigenlijk prima. Voor de eerste dag stond er een rit gepland naar Pai. Onderweg gestopt bij een mooie waterval en warme bronnen/ geizers. Bij die waterval was wel mooi. We hadden de auto bij een restaurantje geparkeerd en er stond op het bord dat het nog 2 km was. Dus wij dachten: dat kunnen we prima lopen. Nou……..dat was niet prima. Het pad was zo stijl, dat de kramp spontaan in je kuiten sprong. We waren niet heel ver meer van onze eindbestemming maar er stopte een busje met een Australische familie. Die vroegen of we een lift wilden. Hahahah dat hebben we maar niet geweigerd.

Toen we niet meer zo heel ver van Pai verwijderd waren, begon er een lampje te branden in de auto: Hold. Hmmm…..wat betekent dat nou weer?! Daar krijg je het dan toch wel een beetje warm van. Nou waarschijnlijk was de auto ook een beetje warm. Zodra het mogelijk was hebben we de auto aan de kant gezet en maar even de voorkap open gezet. We wisten anders ook niet wat het kon zijn. Na een kwartiertje de auto weer aangezet en toen was het lampje uit. Snel naar Pai gereden en daar een accommodatie gezocht. Een fantastische bungalow gevonden midden in de bergen. Beter kon niet! Het was een pittig ritje door de bergen met veel bochten e.d. maar met een fantastisch uitzicht!

Dag 2 met de auto was ook weer een pittige rit maar whauww….wat is het hier mooi! Onderweg nog een vreselijk ongeluk gezien (scooterrijder werd frontaal geraakt en lag voor half dood in de berm). Echt zo bizar, wij dachten alleen maar….moet je geen ambulance bellen? Of die vent naar het ziekenhuis brengen? Niemand deed wat. Wij werden ook compleet genegeerd dus we zijn maar weer weg gegaan. Tussen de middag bij een wegrestaurantje gegeten waar volgens ons niet echt veel toeristen komen. Die mensen waren helemaal blij dat we er waren haha. Ook vandaag een mooie waterval gezien en een poging gewaagd om een oud paleis van de koning te bezoeken. Maar waar de bordjes en mensen ons ook naartoe wezen….dat paleis konden we mooi niet vinden. Tja dan houdt het op. Onze eindbestemming van de dag was Mae Hong Son. Ook dit was een heel leuk plaatsje. Het was einde van de middag en we zagen een tempel op de berg liggen. Lonely Planet bekeken en dat moest een mooi plekje zijn. Je kon er over een bochtig weggetje met de auto komen of de trappen beklimmen. We kozen voor de sportieve optie en zijn te voet gegaan. Boven stonden de zuurstofflessen gelukkig voor ons klaar :p. Maarrrrr….het was wel de moeite waard! Aan de ene kant uitzicht over het stadje en aan de andere kant over de bergen. En we konden gelijk van een schitterende zonsondergang genieten.

Dag 3 was een dag van alleen maar rijden. Vanuit Mae Hong Son zijn we eerst nog naar de longneck village gegaan. Hier lopen vrouwen met allemaal ringen om hun nek waardoor ze opgerekt worden. Belachelijk veel entree betaald en het was echt ontzettend toeristisch. Maar goed, we hebben het wel gezien J. Einde van de middag waren we in de buurt van onze eindbestemming. Maar we waren het zo zat, dat we in het eerste beste resort neergeploft zijn. Ook dit was weer een top plekje met uitzicht over de bergen.

Toen we de volgende ochtend wakker werden, was het helemaal mistig. Hmmm…en we zouden de hoogste berg op gaan maar daar kan je weinig zien met zulk weer. Na 1,5 uur gewacht te hebben, trok het helemaal open. We zijn toen de Doi Inthanon opgereden, de hoogste berg van het land. We zijn gestopt bij de 2 Wat’s die op de berg liggen (soort tempels). Eerst lag het nog helemaal in de mist maar ook dit trok weg. Toen kwam langzaam een heel mooi uitzicht tevoorschijn. Eigenlijk zouden we nog het national park in gaan maar daar hadden we toch niet meer zo’n zin in. We hebben een tijdje bij een rivier gezeten en even van het heerlijke weer genoten. Einde van de dag zijn we terug gegaan naar Chiang Mai. Gelukkig hadden we al een guesthouse vastgelegd voor de komende dagen in Chiang Mai.

De volgende dag stond er een kookcursus gepland. We hadden gekozen voor een kookcursus buiten de stad (Thai Farm Cooking). Dat was echt ontzettend leuk en vooral ook erg lekker. We kwamen er wel achter dat ze hier voor ongeveer ieder gerecht suiker gebruiken. Denk je dat je gezond zit te doen als je kip met groente en cashewnoten zit te eten. Nou niet dus….

Toen was het toch ook wel eens tijd om de stad Chiang Mai eens te gaan verkennen. Op een fietsje hebben we de belangrijkste tempels bezocht. Na deze bezoeken was de limiet wel bereikt van het bekijken van tempels. Tijdens onze stadstour raakten we tot 3 keer toe aan de praat met een Thai(se) en die waren echt in ons geinteresseerd (niet zoals in Vietnam dat ze uiteindelijk na 10 minuten een toverdoos opentrekken om iets aan je te verkopen). Ook kwamen ze met allemaal goede tips. De mensen zijn hier echt oprecht en lief! Na het culturele aspect van de stad, zijn we ook maar eens op ontdekking gegaan naar de shop mogelijkheden. Nou die zijn er genoeg. We hebben de rest van de middag doorgebracht in een shopping mall en we kunnen zeggen…..dat wordt krapjes in de tas.

Tja en toen was het wel even tijd om weer een beetje te relaxen. We hebben heerlijk 2 dagen bij het zwembad van het Shangri La hotel gelegen. Dat was genieten!

9 november was de grote avond: Loy Krathong. Een belangrijk feest die in Chiang Mai groots wordt aangepakt. We waren ’s avonds met een gezellig groepje (o.a. de eigenaren van het guesthouse…een Nederlander met een Thaise vrouw). Eerst een lekker borreltje gedronken en toen naar de rivier gegaan. Daar hebben we 2 Krathongs (soort bloemstukjes) te water laten gaan met het volgende er in: een plukje haar, een nagel, 3 munten en een wens briefje (alles van ons beiden). Als de bloemstukjes bij elkaar blijven, betekent dit dat je een gelukkig huwelijk/leven samen zult hebben. Nou binnen een paar seconden was van 1 van de stukjes het kaarsje al uit en ze lieten elkaar snel in de steek. Als we daar op moeten vertrouwen dan kunnen we maar beter niet gaan trouwen hahaha. Toen voor de zekerheid nog een lamion opgelaten met een wens. Dan moet het toch goedkomen….;)

Het was een ontzettend gaaf feest met een hoop vuurwerk en gezelligheid. Erg leuk dat we dit konden meemaken!

En toen was het zo ver….we gingen terug naar ons heerlijke plekje in Pai. Eerst een ellendige busrit er naartoe waar we kotsmisselijk van werden maar de eindbestemming maakte alles goed! We hebben 5 dagen vooral heel weinig gedaan. We hadden een scootertje gehuurd zodat we lekker iedere dag naar het stadje konden rijden maar verder voornamelijk gerelaxed bij het zwembad. Ik (Lies) heb een 3 daagse Thaise massage cursus gedaan (3 ochtenden). Was erg leuk maar wel ontzettend moeilijk. Nu thuis veel gaan oefenen en wie weet wordt het ooit nog eens wat.

We zijn nu net weer terug in Chiang Mai. Morgenavond vliegen we naar Phuket en dan nemen we de dag er na de bus naar Krabi. Daar blijven we dan tot onze reis er op zit. Voordat we afscheid gaan nemen via de blog, willen we nog even een paar ‘wist u datjes’ met jullie delen:

Wist u dat:

- Jeroen in Laos voor het eerst in zijn leven hond heeft gegeten? Hij wilde het eerst niet maar heeft het toen toch geprobeerd. Het was zo pittig gekruid dat hij vooral weinig van de hond proefde en vooral heel erg in de fik stond. Toen we het er later (na het eten) over hadden, werd de gedachte hem te veel dat hij het echt gegeten had. Hij moest er zijn koppie even voor boven het potje houden.

- Thaise mensen echt ontzettend vriendelijk zijn?

- Ze in Azië dik zijn op het bleken van de huid? Ze verkopen dan ook voornamelijk alleen maar zonenbrand met bleekmiddel er in. Leuk...kom je thuis, ben je nog witter dan toen je heen ging.

- Er in Thailand een hoop lady-boys zijn? In de krant staat zelfs een pagina grote advertentie voor een geslachtsverandering. Alsof je het iets is wat je even bij de supermarkt koopt....

- Er nog meer wist u datjes waren maar we ze vergeten zijn???

- Er

Nou, dan zit het er nu echt op. Dit is ons allerlaatste berichtje op de blog. Over 2 weken kunnen jullie het allemaal live van ons horen. We hebben echt een top reis gehad en ontzettend veel moois gezien en meegemaakt en ook hele leuke mensen ontmoet! We hopen dat jullie ook een beetje mee hebben kunnen genieten via onze verhalen en foto’s. Tot over 2 weekjes!

Liefs Jeroen en Lisette

Arie en Nina

We hebben zeker genoten van jullie verhalen!! Een hele goede terugreis en dan welkom in de Feestmaand van groeten en ontmoeten.

Liefs, Arie en Nina

Lia

Hoi Lisette en Jeroen, wat een avonturen allemaal en wat leuk dat wij mee konden enieten. Heel veel plezier nog de laatste 2 weekejes en een goede reis terug naar het koude Nederland.

Veel Liefs van Lia

Pim

Weer een mooi verhaal om te lezen!
Geniet nog van de laatste weken.
Gr

Debby

Hi! Zeker genoten van jullie mooie en leuke verhalen! Wat een enorme ervaring voor jullie. En zo is het alweer (bijna) om... Geniet nog lekker van jullie laatste weekjes en een goede en veilige reis terug!

Groetjes,
Debby

Rob, Marja, Loes

Hoi jongens,
Wat een avonturen hebben jullie weer beleefd ! Met de prachtige foto's erbij, kunnen wij het ons enigszins voorstellen.
Jeroen heeft dus deze keer écht de hond in de pot gevonden ? Je kunt voor dat soort dierenmishandeling nu in Nederland een speciaal alarmnummer bellen.
We kijken erg uit naar jullie terugkomst en jullie verdere verhalen. We hopen jullie dan ook gezond en wel in ons koude kikkerlandje terug te zien eind november.
P.s. Vanmorgen voor het eerst autoruiten moeten krabben. Bereid je alvast maar voor...
Veel liefs,
Rob, Marja en Loes

Stephanie

Hahahaha die wist je datjes zijn echt top!!!! Lach me een ongelukkie! Echt een leuk en afsluitend blog! Echt super.....
Vind het fijn dat jullie over twee weekjes weer terug zijn! Kunnen we gezellig bijkletsen en nog iets uitzoeken he:) Moet tenslotte ook nog gebeuren!!!! Heb er zin in!

Geniet van jullie laatste twee weekjes en niet te bruin terug komen he! Anders steken jullie zo af bij die bleke mensjes hier!

Dikke kus en knuffel vanuit een duf schoollokaal!

sandra de leur

Geniet er nog even van! Hoorde dat je 8 dec langs komt bij op stoom, ben benieuwd hoe poepie bruin jullie zijn.
Liefs sandra