lisette-en-jeroen.reismee.nl

Noord-Vietnam

Lieve allemaal,

Na een super verblijf in Hoi An, zijn we met de trein vertrokken naar Hue. Tijdens de reis kwam het met bakken uit de lucht maar ondanks dat was het een schitterende rit (langs de kust met veel groen en watervallen). Wat dat betreft hebben we tot nu toe echt zo ontzettend veel geluk met het weer. Het regent steeds wanneer we moeten reizen en gelukkig niet tijdens het bezoeken van de steden. We kwamen ‘s avonds aan in Hue en we stonden voor het hotel tot aan onze enkels in het water. Een uur later was alles weer verdwenen…..heel bizar. De volgende dag een tour gedaan met de boot door Hue. Een paar tempels, pagoda en tombes bezocht. Het was mooi, maar niet het hoogtepunt van de reis. De volgende dag zijn we met Vietnam Airlines naar Hanoi gevlogen. Whowww….een Aziatische maatschappij maar met heel veel beenruimte. Daar kunnen andere maatschappijen nog wat van leren ;).

Goed, aangekomen in Hanoi……….Wat een vreselijke stad! Warm, smog en zo mogelijk nog meer scooters dan in Ho Chi Minh City. We hebben de belangrijkste dingen wel bekeken in de stad en hebben toen DE tour geboekt naar Ha Long Bay. Er zat weer een tropische depressie aan te komen dus we dachten….beter nu gaan nu het nog mooi weer is! En daar hebben we goed aan gedaan want het was werkelijk fantastisch! We hebben 2 nachten op de boot geslapen. De boot was top en de groep van de 1e dag was ook super! We hebben erg veel lol gehad met karaoke. Aan het begin van de avond zei iedereen dat ze niet zouden gaan zingen maar aan het einde van de avond stond iedereen door die microfoon te schreeuwen en te hossen. De volgende ochtend hadden we een soort privé tour want wij waren met Bill (een heel gezellige Amerikaan) de enige die 2 nachten bleven. We zijn met een kleine boot vertrokken en toen overgestapt in de kayak. Een goede work-out en waanzinnig mooie dingen gezien. We moesten door een hele lange donkere grot waar je geen hand voor ogen zag (duurde ongeveer 15 min). We scheten zeven kleuren en bijna een echtelijke ruzie. We waren zo goed in het roeien dat we vaker de rotswanden hebben geraakt dan dat we rechtdoor gingen. Maar goed, zonder kleerscheuren aan de andere kant gekomen en dat was zeker de moeite waard. We kwamen uit op een soort meer, omringd door rotsen en we waren helemaal alleen. Dat gaf wel een heel bijzonder gevoel. Daarna nog een paar andere grotten bezocht en heerlijk 2 uur liggen dobberen op een reddingsvest in de zee. De groep die deze 2e dag bij ons de boot zat, was absoluut niet zo gezellig t.o.v. de 1e groep. Bill probeerde ze ’s avonds nog warm te krijgen voor karaoke maar het mocht niet baten. We hebben met z’n 3en wel echt ontzettend veel lol gehad.

De volgende dag zat Ha Long Bay er weer op en zijn we terug gegaan naar Hanoi. We hadden met Bill afgesproken om ’s avonds met z’n 3en nog een hapje te gaan eten. Dat was weer reuze gezellig. We hebben ons die avond kostelijk vermaakt met een paar nep 100 dollar biljetten die Jeroen in Cambodja had gekocht. We zaten op een soort balkonnetje te eten en Bill gooide een biljet naar beneden. Eerst kwam een zeer eerlijke Vietnamees het briefje terugbrengen. Daarna gooide hij er nog 1 en die jongen die hem oppakte dacht echt dat hij de loterij had gewonnen. Hij liet het aan al zijn vrienden zien en was voor 1 minuut de gelukkigste Vietnamees in Hanoi. Tot dat een dame naar het briefje keek en hem uit zijn droom haalde. Het briefje was nep hahahahaha. We pisten zowat in onze broek. De jongen kon de grap gelukkig zelf ook waarderen! Daarna zijn we de straat opgegaan en hebben een paar keer een briefje laten vallen en keken op een afstandje toe of het werd opgeraapt en wat ze er mee deden. We kunnen jullie zeggen…..het was erg vermakelijk.

De volgende dag moesten we ons nog een dag vermaken in Hanoi (en dat is niet makkelijk, het is meer een uitvalsbasis voor Ha Long Bay en Sapa). We hadden het fantastische idee om naar het waterpark te gaan. Nou kennen jullie het verhaal over die 2 Nederlanders die naar het waterpark in Hanoi wilden gaan? Ze gingen niet! We deden er ongeveer een half uur over om de juiste bus te vinden. Toen nog een stuk gelopen……staan we voor de ingang…..is het gesloten! Wie gooit nou op zondag de deuren dicht van een waterpark???? Tsjaa….toen maar weer terug gegaan en eigenlijk verder niet meer zoveel gedaan. ’s Avonds nog een keer gezellig gegeten met Bill. Hij is echt fantastisch! We hebben een hoop lol met elkaar gehad. We zouden het graag met jullie delen maar door het te beschrijven komt het niet zo leuk over.

Gisterenavond zijn we met de nachttrein naar Sapa vertrokken. We hebben veel geluk met het weer maar het reizen met bussen en treinen zit ons niet echt mee :). De airco stond beneden het vriespunt en kon niet uitgezet worden. En er lagen een paar tokkelende Vietnamezen onder ons die het nodig vonden om rond 1 uur ’s nachts nog een gezellige conversatie te voeren. Nou Jeroen dacht daar anders over. Eerst vroeg hij netjes of ze misschien hun mond konden houden of anders ergens anders heen konden gaan. Deze vraag kwam geloof ik niet helemaal goed aan. Aangezien zijn nachtrust heilig is, was zijn volgende reactie ‘iets’ minder vriendelijk maar wel duidelijk. Het was gelijk stil. Maar goed, deze stilte veranderde helaas niets aan de kou. We hebben geen oog dicht gedaan en kijken daarom nu ook al uit naar onze terugreis (morgenavond).

Aangekomen in Sapa. De omgeving is hier erg mooi (wel koud!). We hadden een tour geboekt waarmee je de volksstammen zou gaan bezoeken. Het klonk allemaal reuze interessant maar het kwam er op neer dat we langs een hoop souvenirskraampjes zijn gelopen die in het dorpje staan waar de volksstammen wonen. Maar hoe ze nou werkelijk wonen……dat is voor ons nog steeds een raadsel! De tour was dus niet zo fantastisch maar we hebben het bezoek aan Sapa fantastisch gemaakt door een scooter te huren en een middag zelf rond te gaan touren. Whauwww…..alleen maar groene bergen en watervallen. Echt adembenemend mooi! Morgen staat er nog een 2e tour op de planning maar eigenlijk hebben we het hoogtepunt vandaag al beleefd op de scooter.

Aan het einde van de week gaan we nog 2 dagen naar Ninh Binh. Dat schijnt ook een hele mooie omgeving te zijn. We zijn erg benieuwd! En daarna (23 oktober) vertrekken we naar Laos.

Tot snel!

Liefs Jeroen en Lisette

vincent, Sandra, Lieke en Thijs

wat een fantastische verhalen! Wij zijn een aantal jaar geleden naar vietnam geweest en hebben hier een waanzinnig mooie vakantie gehad. ninh binh is echt fantastisch evenals de halong bay! Ik raak al weer helemaal enthousiast... Lieke vroeg laatst of Lisette al weer terug is van vakantie..

geniet ervan!

groetjes Sandra

Marco

Lisette, wat een prachtige verhalen allemaal, heerlijk om te lezen, geniet er maar lekker van voordat het gewone leven weer gaat beginnen. Kim op vakantie naar spanje zindelijk geworden,de kanjer. verblijf nu zelf in India voor IBM, maar mis mij 2 kanjers thuis wel ontzettend hoor. Nou blijf de verhalen schrijven, kunnen wij allemaal nog even meegenieten van deze prachtige reis. Groetjes Marco

Sarah en Jordy

Hee Lisette en Jeroen!
Hoe was jullie reis naar Ninh Binh? Onze nachtbus was verschrikkelijk. Gelukkig wel geslapen. Hue is leuk! Mensen zijn erg vriendelijk. Hotel wilden we gaan zoeken, maar we kregen een supergoed aanbod (op steaat, dat dan weer wel) van een ander hotek, waar het allemaal erg goed geregeld is! Morgen op scooter naar graftombes. Groetjes!

Lisette

Heey Sarah en Jordy de reis naar Ninh Binh was erg hobbelig maar uiteindelijk goed aangekomen. Vandaag hebben we een scooter gehuurd en zijn we zelf op gegaan. We zijn naar het Cuc Puong National Park gegaan. Was erg gaaf! Morgen nog naar Tam Coc (soort 2e Halong Bay) en dan weer terug naar Hanoi. Super dat jullie het zo goed geregeld hebben in Hue! Veel plezier en we houden contact! Groetjes Jeroen en Lisette