lisette-en-jeroen.reismee.nl

Laos

Hola!

Na onze souvenir ervaring in Sapa, was de 2e dag een stuk beter! Een gave hike van 12 km waarbij we een mooie omgeving hebben gezien! We moesten soms hele steile hellingen af. Die lokale vrouwen liepen zo naar beneden…..het leken wel een stel berggeiten. Wat trouwens bizar is om te zien is dat hier vaak kinderen van een jaar of 5/6 met hun broertje of zusje op de rug lopen (in een soort draagzak). Terug naar het hotel hebben we een klein foutje begaan. We zaten in een busje samen met Jordy en Sarah (NL stel die we ontmoet hadden) en we moesten aan de kant staan omdat er een soort stoet van mensen aan kwam. Ik vroeg aan de chauffeur wat het was maar die kon waarschijnlijk geen Engels want hij zei niks. De voorste mensen van de stoet gooide iets op de grond en daar achter volgde (wat wij dachtten) een soort offer ofzo. Sarah vroeg aan Jeroen of hij er een foto van wilde maken dus hij maakte precies een foto toen ze voorbij kwamen. Oepsss……het was een rouwstoet en Jeroen had zojuist een foto gemaakt van de kist. Snel het raampje dicht en de andere kant opgekeken hahah.

De treinreis terug naar Hanoi viel gelukkig alles mee. We hebben heerlijk geslapen! Na weer een dagje Hanoi zijn we met de bus naar Ninh Binh gegaan. Een stoffige stadje door alle steengroeves. We hadden daar een hotel geboekt voor 2 nachten. De mensen van het hotel waren echt SUPER vriendelijk. Ze deden onwijs hun best om zich verstaanbaar te maken want de meeste spraken niet zo goed Engels. Toen we de straat op gingen, realiseerden we ons dat hier nog niet zo vaak toeristen komen. We werden door iedereen nagestaard of aangeraakt. In dit plaatsje zijn nog de pure Vietnamezen te vinden…..heel erg vriendelijk! De eerste dag niet zoveel meer gedaan. De dag erna een scooter gehuurd en zelf op pad gegaan. 60 km verderop was een National Park en het leek ons wel leuk om daar naartoe te gaan. Na 10 keer onderweg vragen of we op de goede weg zaten (om te voorkomen dat we totaal de verkeerde kant op zouden rijden), hebben we het in 1 keer gevondenJ. In het National Park bevond zich ook een opvanghuis voor apen en schildpadden. Daar hebben we eerst een kijkje genomen. Erg leuk! Daarna een stuk door het park gereden en toen een wandeling gedaan naar de 1000 jaar oude boom. Een super mooie omgeving!

De volgende dag weer een scooter gehuurd en naar Tam Coc gegaan: het 2e Halong Bay maar dan tussen de rijstvelden. Met een bootje zijn we tussen de rotsen gevaren. Ook dit was erg mooi! De vrouw roeide de boot met haar benen. Heel slim! Op de terugweg ging er natuurlijk weer een toverdoos open met allemaal zelfgemaakte spullen om te verkopen. Na Tam Coc wilde we nog een tempel bezoeken maar die konden we niet vinden. Tja…..helaas, er zullen er vast nog meer volgen tijdens onze reis J. Toen de bus genomen terug naar Hanoi. De busrit was prima, op een vieze neuspeuteraar en roggelaar na. Goed, toen kwamen we aan bij de bushalte in Hanoi. Geen flauw idee waar het lag, dus ook niet hoe lang het zou zijn naar het centrum. Er kwamen tientallen motorbike mannetjes op ons af als vliegen op een berg stront….echt onvoorstelbaar. Uiteindelijk met z’n 2en achter op een motorbike naar het hotel gegaan.

En toen was het tijd voor onze volgende bestemming: Laos! Toen we het vlietuig van Laos Airlines zagen, vroegen we ons even af of we levend zouden aankomen aangezien het een vliegtuig met propellors was. Een klein kruisje geslagen en het is goedgekomen….we zijn goed aangekomen in Vientiane. Aangekomen in de stad, op zoek naar een beetje betaalbaar hostel. Uiteindelijk een goedkoop hok gevonden met een loeiende ventilator….helemaal top hahah. Gelukkig was het maar voor 2 nachten. ’s Avonds een drankje gedaan met een Engels/Iers stel. Jeetje die zuipen bier als limonade zeg….niet normaal! Op een gegeven moment herinnerde ik me iets over dat de hostels e.d. rond 11 uur of 12 uur ’s avonds dichtgaan en dat je dan niet meer naar binnen kan. Wij kwamen om 23.25 bij ons hostel aan en hadden echt geluk. De deur zat al op slot en het laatste licht ging net uit hahah. Oeps…..

We hadden 1 dagje in Vientiane en dat was voldoende. We hebben een scooter gehuurd en zijn lekker zelf gaan touren. Eerst naar het buddha park gegaan. De weg er naartoe bezorgde ons een paar flinke stoflongen en een paar wandelende nieren maar het was zeker de moeite waard! Daarna naar de Patuxai gegaan (replica van de Arc de Triomf) en naar Pha that Luang (een mooi kitchy gouden nationaal monument). Het was zo warm dat we de rest van de middag heerlijk hebben doorgebracht bij het openluchtzwembad in de stad.

De volgende dag met bus naar Vang Vieng gegaan. De omgeving van Vang Vieng is werkelijk fantastisch alleen alle zuipende jongeren die er rond lopen zijn iets minder. Die middag lekker een beetje gechilled en de zonsondergang gekeken vanaf het terrasje van een top tent: Other side!! Super vriendelijke mensen en heerlijk eten! Je kan hier trouwens in veel restaurantjes de hele dag Friends kijken…..daar is Jeroen gek op! We zijn niet gaan tuben maar hebben lekker een scootertje gehuurd en zijn de bergen in gegaan. Whauuwww……het is hier echt zooooo mooi! We zijn naar de Kaeng Yui waterval geweest. Eerst lekker gezwommen in een kleine waterval en daarna onder de grote waterval gestaan. Echt super gaaf.

Tja en toen stond er weer een busrit op de planning. Hmmm….daar zijn wij toch niet echt voor gemaakt. Nu was het een rit naar Luang Prabang. Een rit van 250 km, ruim 6 uur durend, door de bergen met een hoop bochten, slechte stukken wegdek en schitterende ravijnen. Gelukkig zat er een ontzettend leuk NL stel (Peter en Tanya) bij ons in de bus waar we de hele tijd mee hebben zitten kletsen. Dat maakte de busrit een stuk beter. Aangekomen in Luang Prabang zijn met hun ook op zoek gegaan naar een hotelletje en we hebben een hele leuke gevonden. TOP! ’s Avonds met elkaar een hapje gegeten en een lekkere borrel gedaan.

Goed, het hotel is dus top alleen kwamen we er ’s ochtends achter dat we tegen een bouwput aanzitten. Ok: een bouwput achter ons en dan ook nog eens een kukelende haan en een paar blaffende honden. Dit betekent dus: oordopjes tegen je hersens aandrukken zodat je het ’s ochtends niet hoort. Ons eerste dagje in Luang Prabang een fiets gehuurd en de stad bekeken. Een super leuke stad met allemaal mooie Franse gebouwen en heeeel veeeel tempels J. De tempel moeheid begint wel een beetje toe te slaan.

We vroegen ons toch al iedere keer af wat de vrouwen hier bij elkaar zitten te doen. Het lijkt net alsof ze bij elkaar vlooien uit de haren zitten te pulleken. Het zijn de grijze haren die ze er uit trekken. Misschien kan ik ook ff een keer bij ze langs gaan.

De volgende dag een goede daad verricht! Er zit hier een organsatie genaamd Big Brother Mouse. Deze organisatie heeft als doel het analfabetisme terug te dringen en de Engelse taal te stimuleren. Iedere ochtend van 9.00-11.00 komen jonge volwassen jongens daar naartoe om hun Engels te oefenen en daar kan je als toerist helpen door met deze jongens te gaan praten (oefenen). Vanochtend zijn we dat dus gaan doen. Echt ontzettend leuk om te doen! Jeroen kan zo leraar worden. Hij toverde van alles uit de kast om die jongen bepaalde dingen uit te leggen die hij niet begreep.
’s Middags samen met Peter en Tanya een scooter gehuurd en naar de Ti Kuang Si waterval geweest. Dat was ook alweer zo mooi! Schitterend blauw en heerlijk om in te zwemmen. Met een touw als Tarzan het water in gesprongen en van de waterval afgesprongen! Helemaal leuk. Op de terugweg moesten we een behoorlijk steile helling op met een hele scherpe bocht. Onze scooter had niet echt veel vermogen en we reden denk ongeveer met 5 km per uur naar boven. Dat ging niet helemaal goed. We donderde met scooter en al in een soort greppel langs de weg hahaha. We hebben ons kapot gelachen….we mankeerden verder niks. Peter en Tanya zagen alleen een been in de lucht vliegen dus die kwamen snel kijken of alles goed was. Daarna gelijk doorgereden naar Utopia (een gezellig restaurant/ bar). Daar heerlijk zitten borrelen, eten en pim pam petten. We hebben ons echt kapot gelachen.

We waren continu in de veronderstelling dat we maandag zouden vliegen naar Thailand. Zat ik zondagochtend op de laptop te kijken en zag de datum staan: 30-10. Hmmm…maar we vliegen op 1 november. Dat betekent dat we dinsdag pas vertrekken J. Heerlijk nog een dagje extra in Laos!
Jeroen moest trouwens de scooter terugbrengen…..zagen ze een schade. Huhh…..wat raar….weten we niks van. Jaja…toch gewoon betalen hoor hahah. Gelukkig was het maar 60.000 kip (8 dollar).
Vandaag zijn we met de boot met Peter en Tanya naar Pak Ou gegaan. Een ruim 1,5 durende rit over de Mekong naar de buddha grotten. Tja….en toen kwamen we daar aan…..bij de buddha grotten….Wat een grap. Het stelde echt helemaal niks voor. Zonde van onze tijd en geld hahah.

JJ: Utopia was een super tip en restaurant Coconut Garden ook maar Pak Ou? Hebben jullie een andere Pak Ou gezien dan wij??:) hahaha.

Na onze fantastische ervaring in de buddha grotten hebben we lekker zitten bieren bij het hotel. De jongen van het hotel kwam er ook gezellig bij zitten. Hij dronk een gezellig biertje mee. Dat is nog eens een top baan! Bier drinken en bij de receptie van het hotel werken…..aan het einde van de avond was hij redelijk lam. ’s Avonds heerlijk gegeten en onze traditie van Pim Pam Pet voorgezet. De rest van de straat heeft denk ik heerlijk meegenoten van onze lol.

Nou en morgen....ja echt morgen.....vliegen we naar Thailand. We starten in het noorden en moeten dan even aankijken of we naar Bangkok kunnen gaan (vanwege alle overstromingen). Zo niet, dan bedenken we een noodplannetje.

Tot snel!

Liefs Jeroen en Lisette

JJ

Ja ja geef mij maar weer de schuld :p
Zijn jullie bij pak ou ook helemaal naar de top van de berg gelopen? Wij gingen trouwens met een tuktuk via een 'whiskey-dorpje' en een klein bootje naar die grot...
Maar verder was laos wel erg leuk hè?!

De rest klinkt allemaal ok erg goed. Alleen wel beetje jammer dat jullie niet tussen de dronken engelsen hebben getubed hoor :p

Have fun

Lisette

Hahahah.
Ja we zijn helemaal naar de top gegaan. Dat whiskey dorpje hebben we niet gedaan maar daar hadden jullie je zeker eerst dronken gezopen?

Laos is verder echt een super mooi land. We zouden er graag nog eens naar terug gaan om er meer van te zien!

Laura

Wat een leuke ervaringen, ik zag mijzelf stiekem ook even zo de waterval in zwaaien! watervallen zijn echt fantastisch. goeie reis en veel plezier weer in Thailand...liefs van de Gijzenbergjes en ja hier alles prima trouwens, geen klagen zo! Per vandaag officieel huismoeder geworden aaaaaaaaarhggggg!