lisette-en-jeroen.reismee.nl

Goodmorning Vietnam

Lieve allemaal,

Na het regenachtige en natte Siem Reap, zijn we met de bus richting Phnom Penh vetrokken. Deze busrit duurde 6 uur. Halverwege kwamen we er achter dan onze paspoorten nog in de kluis van het hostel lagen. We hebben ze al die tijd bij ons gehouden, 1 keer in de kluis gelegd.......en toen ging het fout. Dat doen we dus nooit meer. Maar goed, snel nagedacht over hoe we dit het beste konden gaan oplossen. Het hostel kon de paspoorten wel meegeven met de volgende bus (dat ging altijd goed). Hmmm.....het zijn wel onze paspoorten en als we die kwijt raken, hebben we een probleem! Daar hadden we dus niet zo'n goed gevoel bij. Uiteindelijk hebben we besloten dat Jeroen terug zou gaan met de eerst volgende bus en dan weer zo snel mogelijk een bus zou nemen naar Phnom Penh. Zo gezegd, zo gedaan. Ik liep in m'n eentje door Phnom Penh......en vond dat niet zo leuk. Ik heb dan ook het grootste gedeelte van de tijd op de kamer gezeten haha. Jeroen had aan het einde van de middag de bus genomen en zou in de loop van de avond aankomen. Dat werd uiteindelijk 2 uur 's nachts. De bus zat vast in de modder! Hij heeft zich uiteindelijk in kunnen kopen in de nachtbus die langs kwam en heeft de hele rit in het gangpad moeten zitten. Dat was ons begin van Phnom Penh.

Eerst maar even bijgeslapen en toen op stap gegaan in Phnom Penh. Gelukkig was het weer hier een stuk beter! Met een chauffeur zijn we naar de Killing Fields (hier zijn 20.000 mensen vermoord) en het Tuol Sleng Museum geweest (oudschoolgebouw die in de tijd van de Khmer Rouge gebruikt is als gevangenis). Hier werden we helemaal stil van. Echt verschrikkelijk om te zien wat er met al die mensen is gebeurd! We zijn ook nog naar de Russian Market geweest. Hier kan je werkelijk alles kopen. De mooiste namaak spullen voor een spotprijs! Jeroen moest en zou er een horloge kopen. Een echte Breitling.....hij stopt alleen af en toe even met lopen. Maar goed, wat wil je ook voor €12. 's Avonds hebben we een heerlijke voetmassage gedaan. Wat is dat toch heerlijk....en het kost een tiende van wat je er in Nederland voor betaalt. Helemaal top! Toen we daar weggingen zei dat ventje die mijn voeten had gedaan tegen Jeroen: You are cute! Ok....dank je :). De volgende dag zijn we daar weer naartoe gegaan. Ik zag toen op het kaartje staan dat die tent gay and lesbian friendly was. Nu snapten we m. Dat ventje zag Jeroen wel zitten! Ze vroegen ons ook even voor de zekerheid of we een stelletje zijn. Anders.......
We hebben ook nog het Royal Palace bezocht. Ook erg mooi. Als je gebruik wilt maken van de huidige goudprijs...moet je even langs dit Royal Palace gaan. Zoveel goud, niet normaal!

Goed, toen hadden we toch een briljant idee! Laten we de nachtbus naar Ho Chi Min City (HCMC) nemen. Dat scheelt ons een nacht in een hostel (jaja....op budget) en dan kunnen we gewoon slapen. Op de plaatjes staan de mooiste bussen. De man van de receptie zei dat het soms slaapbussen maar soms ook gewone bussen zijn. Laten we geluk hebben........
Nee toch niet. Het was een gewone bus, die echt helemaal vol ging. Achterin waren er stoelen weggehaald en lagen er zelfs mensen op de grond. We zouden om 12 uur 's avonds vertrekken, dat werd 2 uur. Jeroen lag heerlijk te slapen.....ik werd helemaal gek. Ik wist niet hoe ik moest zitten, kon niet slapen maar was echt zooo moe. Onderweg moesten we met de ferry over de Mekong. Daar hebben we ook nog 2,5 uur stil gestaan. De volgende ochtend om 11 waren we eindelijk in HCMC. Ok, we zijn het er beide over eens: als het niet hoeft, nemen wij geen bus meer :). We hadden de eerste beste taxi genomen bij de bushalte om naar het hostel te gaan. We hadden nog geen 10 min in die taxi gezeten en ik zag die teller maar oplopen. Zei die vent dat het omgerekend zeg maar ongeveer 25 dollar was. Ja, voel eens ff lekker aan je voorhoofd meneertje. Je bent niet goed wijs. Hij had gezegd dat het ongeveer 2 dollar zou zijn. We hadden een oplichter getroffen en daar houden we niet van. Die vent zei ook niet dat we minder mochten betalen. Nou goed, dan betalen we niks. Tassen gepakt, en zo weggelopen. HIj kwam niet achter ons aan dus hij begreep misschien zelf ook wel dat het een belachelijk bedrag was! Deze dag verder niet zoveel gedaan, alleen een beetje de stad verkend. Ons hostel zat trouwens in een hele leuke buurt van HCMC (de eigenaar lijkt net vlugge Jaapie). Een hoop gezellige eet- en drinktentjes. We waren bij een restaurant terecht gekomen waar iets heel lekkers op de kaart stond: een gehaktbal met gebakken aardappels, doperwten en appelmoes! (de eigenaar bleek NL te zijn). Ohhhhh wat was dat heerlijk zeg na 4 weken alleen maar rijst en noedels! En hij had ook nog een rookworst in de vriezer liggen. Dat was de kers op de slagroom :)!!

De volgende ochtend een bezoek gebracht aan de Chu Chi Tunnels. De chauf van de bus was denk een broer van Udaya (onze chauf in Sri Lanka). Hij zat continu op zn toeter te drukken. Echt zo irritant. Een paar Spaanse gasten uit de bus noemden hem ook al Mr. Claxon haha. Bij die Chu Chi Tunnels was het echt zo bizar om te zien hoe klein die gangen waren. Als je een beetje brede heupen hebt, kom je er zowat niet door heen. We mochten zelf ook nog een stuk door de tunnel 'lopen'. De tunnel was iets van 100m lang en om de paar meter zat er een uitgang. Nou wij namen de eerste beste uitgang haha. Het was snikheet, benauwd, donker en je moest er heel erg gehurkt doorheen lopen. Maar leuk om even te ervaren. 's Middags nog naar het War Remnants Museum en de Notre Dame Cathedral geweest. 's Avonds wilden we nog even ergens een drankje doen. We dachten een leuk cafeetje gevonden te hebben. Nou het was denk meer een hoerentent haha. De Aziatische vrouwtjes hebben het hier behoorlijk gemunt op blanke mannen.

De volgende dag kwam het met bakken uit de hemel. Er was ook niet zoveel meer te zien in de stad dus we hebben de halve dag lekker op onze kamer gehangen. Einde van de middag naar een shopping mall gegaan waar ze ook een hele verdieping met games hebben. Daar hebben we onze tijd goed besteed aan een uurtje bowlen. Jeroen heeft ook een schitterende karaoke act neergezet in een (gelukkig) afgesloten hokje (zie foto).

Toen stond er weer een vlucht op de planning. Het was nog spannend of deze door zou gaan want er zag er naar uit dat er een tyfoon die kant op zou komen. Uiteindelijk viel het allemaal behoorlijk mee en is onze vlucht naar Danang gewoon doorgegaan. Vanuit Danang met de taxi naar Hoi An gegaan. Daar blijven we heerlijk 5 nachten! Even geen tassen inpakken! Toen we aankwamen, regende het behoorlijk. Het zag er naar uit dat het zo de komende dagen zou blijven. Maar we hebben geluk! Alle dagen hebben we het droog gehouden en vandaag was het zelfs strandweer!

We hebben een bezoek gebracht aan Mý Son, een tempelcomplex middenin de jungle. Heel erg mooi alleen zonde dat een groot gedeelte verwoest is door de Amerikanen tijdens de Vietnamoorlog. Ook hebben we een tourtje (op eigen houtje) gedaan door de old town van Hoi An. Je kon daarvoor een ticket kopen waarmee je 5 van de 18 'highlights' kon bezichtigen. Verder niet echt uitleg over gekregen (en anders hadden we het waarschijnlijk toch niet verstaan want ze spreken hier niet zo best Engels) en wij dachten dus dat we alles konden gaan bekijken en alleen voor 5 dingen een ticket nodig had. We waren begonnen met de minst boeiende dingen en kwamen er na het 4e knipje in ons ticket achter dat we zelf 5 dingen hadden moeten uitkiezen die we wilden zien. Nou we hadden nu dus o.a. een museum (dat je het zo mag noemen is ons een raadsel...)waar een paar oude stenen lagen van de stad. Heel interessant.....Het was dan ook een zeer geslaagde tour hahaha.
Verder doen we hier vooral rustig aan en fietsen af en toe even lekker door de straatjes van het stadje. 's Avonds ziet het stadje er helemaal gezellig uit! Het eten is ook heerlijk. Alleen de eerste avond was het iets minder. Jeroen vond dat hij toch wel weer een hamburger had verdiend. Hij keek er zo naar uit. En toen....tja.....daar lag die hamburger tussen zijn broodje of kunnen we het misschien beter een schoenzool noemen......Er was geen tand of mes doorheen te krijgen hahah. Next time better. Er zit hier trouwens in het stadje om de 5 meter wel een winkel waar je kleding of schoenen op maat kan laten maken. En als je er langs loopt hoor je alleen maar: Do you want to buy something? Come, have a look in my shop. Looking is free. Het zou wat zijn, als je voor kijken ook al moet betalen.

Uitspraak van de week van Jeroen: Waarom staat er overal op de borden Hoi An? Ik heet Jeroen.

Nog een leuk weetje: heel veel Aziatische mannen hebben hele vieze lange nagels (vooral de duim). En dan niet een beetje lang.....nee héééééél lang!

Nog 1 dagje in Hoi An en dan vertrekken we met de trein naar Hue. Daar blijven we maar kort en dan staat voor dinsdag onze vlucht gepland richting Hanoi. Dan gaan we het noorden van Vietnam eens verkennen.

Nou tot snel weer!

Liefs Jeroen en Lisette

JJ

Nou dit is wel de beste uitspraak vd wel tot nu toe hoor :) klinkt verder allemaal erg goed, zelfs alles wat mis gaat :p leuk is hoi an hè! Have fun verder!

Loes

Altijd leuk om even bij jullie reisverslag weg te dromen! Mooie afleiding van het vieze Nederlandse weer! Geniet samen en ik kijk uit naar jullie nieuwe avonturen!

Liefs!

rob en marja

Hoi luitjes,
Wat hebben jullie weer veel beleefd in korte tijd ! Alle problemen goed opgelost (paspoort, taxi etc.) Jeroen heeft overal wel succes: eerst als kerkzanger en nu weer in de massagesalon. Pas maar goed op hem !
Wij zijn benieuwd naar jullie volgende ervaringen.
Vanuit Thailand komt overigens verontrustend nieuws: door cyclonen en extreme moessons staat 1/3 deel van het land onder water. Voorlopig zijn jullie daar nog niet, maar er is veel noodweer onderweg in jullie richting.
Veel plezier en liefs vanuit een herfstachtig Nederland.
Marja en Rob

Dick, Rebec en de jongens

Lieve Lies en Jeroen,

Hier weer eens een berichtje vanuit Naaldwijk! Ik vond het fijn om je ff aan de telefoon te hebben gesproken Lies!!! Echt gek eigenlijk, je klinkt zo dichtbij, maar bent zoooo ver weg!!
We missen jullie wel hoor.... Toen ik pas tegen Florian zei dat er iemand op de koffie kwam zei hij gelijk: Lisette???? Moest hem er weer aan herinneren dat je heel ver weg zit, vindt ie toch wel raar geloof ik! En nu dat Dick ook op vakantie is, is het hier stilletjes in huis( als de kids op bed liggen hoor...;-) ) Gelukkig komt ie over 2 nachtjes weer naar huis....
Wat een avonturen beleven jullie toch allemaal, geweldig!!! Moet echt lachen als ik jullie verslagen lees, kan het me nl goed voor de geest halen hoe dat bv gegaan is bij die masseur...haha!!!!
Nou kanjers, geniet er nog lekker van enne tot over 8 weekjes!!!!
Dikke knuffel en kussen van ons 3 en een lange afstandskus en knuffel van je paps

Linda

Super om jullie verhalen weer te lezen! Voor mij heel herkenbaar allemaal aangezien ik op de meeste plaatsen ook ben geweest :) Als jullie naar Hanoi gaan moeten jullie ook zeker een boottrip naar Halong Bay doen, erg mooi!

Veel plezier nog!
Groetjes!!

stephanie

IK ben ook in de tunnels geweest en heb de volle 100m gedaan. Maar wel samen met mijn papa hoor....haha! Was veel te benauwd!!!!!

Leuk om jullie verhaal te lezen!
Dikke kus