lisette-en-jeroen.reismee.nl

Sri Lanka deel 1

Lieve allemaal,

Daar zijn we weer! We hopen niet dat jullie het vervelend vinden dat we zeer regelmatig een verhaal plaats maar we vinden het leuk om het op te schrijven en met jullie te delen.

Onze reis is vanuit Dubai verder gegaan naar Sri Lanka. We zijn dinsdagochtend vroeg vertrokken uit Dubai en kwamen aan het begin van de middag aan in Negombo. Nou wisten we dat Sri Lanka een derde wereld land is en dat het een groot verschil zou zijn maar het was toch een behoorlijke cultuurshock toen we hier aankwamen. Het contrast kan ook eigenlijk niet groter zijn: Dubai -> Sri Lanka. En dan staat er ook nog eens in het boekje dat er in Negombo schitterende stranden zijn. Nou waar die zijn, dat moeten we nog steeds uitvinden want het leek wel het strand van Hoek van Holland. Niks een mooie blauwezee en mooi wit zand:(. Maar goed, dat hebben we achter ons gelaten, we zijn lekker gaan slapen en de volgende ochtend gestart met een heerlijk ontbijt (voor echt een prikkie) en toen kwam onze chauffeur Udaya ons ophalen bij het guesthouse. Hij neemt ons de komende 11 dagen mee op sleeptouw. Een fantastische man die ons werkelijk alles laat zien wat er maar te zien is, ook de kleinste dingetjes die je normaal niet zou zien. Als hij maar iets ziet wat voor ons leuk is, dan trapt hij op de rem. We kunnen echt de cultuur proeven en we krijgen een goed beeld van hoe de mensen hier leven. Als we trouwens deze chauffeur niet zouden hebben, dan zou Sri Lanka echt niet te doen zijn in 2 weken. Dan heb je minstens drie keer zoveel tijd nodig en dan moet je nog het geluk hebben dat je met al je spullen op iedere plek aankomt want ze plukken je waarschijnlijk kaal als je in een lokale bus staat (wil je ook echt niet!!!!!). En daarnaast zouden we ook nog eens veel meer geld kwijt zijn want als toerist lichten ze je hier echt op. En hij wil ons echt helpen en er voor zorgen dat we overal alles zo goedkoop mogelijk krijgen! Een topgast dus! :). Laatste puntje om iedereen aan te raden een chauffeur te nemen in Sri Lanka.....ze rijden hier echt als gestoorden! Je moet echt je verstand op nul zetten en er niet bij nadenken. Maar als je een auto zou huren dan kan je er gelijk 6 houten planken bij kopen.

Goed, dat over onze fantastische chauffeur. Jullie willen misschien ook nog wel weten wat wel allemaal gezien hebben. Allereerst zijn we naar Anuradaphura gereden. Dat was een behoorlijke rit (een hele dag). Toen we daar aankwamen zijn we op zoek gegaan naar een hotel. Udaya heeft daar niet echt veel connecties dus t was iets lastiger. Wel wat gevonden wat op het eerste gezicht prima leek. Daar kom ik na een dag ' slapen' van terug want het was echt een spookhotel. We waren sowieso de enige daar (het is ook laagseizoen dus op zich begrijpelijk) maar ze zeiden dus al 's avonds dat we alle ramen goed moesten sluiten. Ok, dat zal niet voor de lieve schattige salamandertjes zijn. Lagen we in bed, hoorden we getik op het raam. Nou ik scheet 7 kleuren (en mijn held op sokken ook trouwens hoor), ik heb gelijk geen oog meer dicht gedaan. Gelukkig bleven we daar maar 1 nacht. Anuradaphura is een mooie plaats met veel historie. We hebben dan ook veel ruïes, tempels en stupa's gezien. Wel mooi, dan sta je daar tussen al die ruïnes en dan staat er soms een muurtje en dat is dan ooit iets geweest. Maar daar heb je toch een behoorlijk verbeeldingsvermogen voor nodig hahah! Heel bijzonder maar wat is het???? Die vraag is redelijk vaak door ons hoofd heen gegaan :).

Na een ochtend cultuur snuiven zijn we richting Hambarana gereden. Daar aangekomen, hadden we een stuk beter hotel dus dat was al een opluchting. Vooral het matras zag er heerlijk uit (bij de vorige 2 verblijven lagen we nog net niet op een houten plank). Back to basic noemen we dat toch? 's middags hebben we een ritje gemaakt op een olifant. Hoe gaaf is dat!!!?? Een hele bijzondere ervaring. Wat een inmens groot beest is dat zeg. En we zaten er boven op zonder stoeltje oid dus het schuurde allemaal lekker langs de beentjes. Na het rondje hebben het lieve olifantje genaamd Menica een badje gegeven en even lekker gescrubd. Daarna zijn we naar een soort kuuroord gegaan. We konden de verleiding niet weerstaan en hebben allebei een heerlijke fullbody massage gehad. Was heel bijzonder. Eerst masseren met olie, toen moesten we in een soort stoomkist gaan liggen (leek net een doodskist) en daarna nog even in de sauna. Het was een heerlijke, rustgevende ervaring. Wat het hoogtepunt van Hambarana was, was het zien van een wilde olifant toen we op weg waren terug naar ons hotel! We dachten dat er een ongeluk gebeurd was want er stonden allemaal auto's langs de weg maar dat was dus om een andere reden! Echt super gaaf!

De volgende dag zijn we naar Polonaruwa gegaan. Udaya had het fantastische idee dat wij wel op een fiets konden gaan en dan zou hij achter ons aan rijden. Als we het zat waren, konden we de fietsen achterin leggen. Daar gingen we dan, op onze stationsfietsen in de hitte........
Deze plek was ook weer schitterend. Allereerst naar het meer gefietst. Daar vond ik een mooi gebouw een traditionele bruiloft plaats. We mochten daar even een kijkje nemen. Moet je in Nederland eens proberen....krijg je gelijk een schop onder je kont. Daarna weer een heleboel tempels, ruïnes en stupa's gezien. Jeroen hield het snel voor gezien op de fiets. Ik heb nog even doorgezet maar het zonnetje brandde behoorlijk op de schoudertjes dus ik ben ook maar afgehaakt. Dat was een behoorlijk intensieve dag.

Gisteren hebben we de rots van Sigiriya beklommen. We dachten dat het heftig zou zijn maar het viel alles mee. En wat een fantastisch uitzicht boven op de rots. Overal schitterende natuur! Sri Lanka heeft werkelijk een prachtige natuur, heel veel groen! Alleen jammer dat de mensen hier nog niet begrijpen dat het misschien beter is voor het milieu om afval in een prullenbak te gooien. En buiten het feit dat het een schitterende natuur heeft, de mensen zijn hier ook erg aardig. Je merkt alleen soms wel dat het hier heel erg arm is dus je kan ze niet vertrouwen. Na het beklimmen van de rots zijn we richting Kandy gegaan. Onderweg nog gestopt bij een spice garden. Daar hebben we toch een wondermiddel gekocht :). Als het echt werkt, gaan we het in Nederland introduceren. Een cremetje die je bij de vrouw op de benen/oksels/bikinilijn moet smeren, 10 minuten in laten trekken en je haalt alle haren weg. Doe het 6 keer en je bent een jaar of meer van de beharing af. Nou dat klinkt werkelijk als muziek in de oren. Aangekomen in Kandy....dat is tenminste een stad te noemen. Hier woont ook Udaya, hij is erg trots op zijn woonplaats!

Ik wil eigenlijk nog veel meer vertellen maar het begint al behoorlijk laat te worden. Het verhaal wordt zsm vervolgt.

Oh ja, Joan, Joost, Ron, JJ en Jimmy.......nog even een spreuk van Jeroen zoals afgesproken: We zitten op een olifant en hij zegt: Er bestaat paardenkracht maar is er ook zoiets als olifantenkracht?

Dat was de afsluiter van de week. Tot snel!

Liefs Teacher en Jason (zo noemt Udaya ons: hier noemen ze een PM-er een teacher en hij kan de naam Jeroen maar niet onthouden)

Sandra de Leur

Wat goed om te lezen dat het zo goed gaat, jullie zijn vast al poepie bruin ;-) Geniet lekker verder! Liefs Sandra

Marjoleine

Haha dat getik op het raam, ik moest lachen, hihi!! Leuk verhaal weer Liset! Heeeel veel plezier samen! Nog geen ruzies hoop ik? ;) Xx

Marjolein

Nou wat een avonturen,klinkt helemaal geweldig!!Wat super zeg een rit op een olifant.Jullie hebben al heel wat gezien en gedaan,leuk hoor!Lekker blijven genieten en tot het volgende verhaal.liefs mar

Joan

Jeeeeejjjjj :) een spreuk :) nu ga ik de week doorkomen! Hihi, mooie avonturen weer lieverds! Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal! En Joost ook ;)

Xxxx

Nadja

Heerlijk om te lezen. je hebt een leuke schrijfstijl...gewoon mee doorgaan!

Nina

Wat een verhaal zeg, ik ben heel blij dat wij in Zeeland zitten. Wij hebben ook een goede begeleider, zijn naam is Tom Tom en brengt ons op de mooiste plaatsen tussen de aardappelen en uien. Hier en daar een maisveld en vooral veel fazanten en konijnen. Jullie konden vanwege de hitte niet echt lekker doortrappen op de fiets, maar wat denken jullie van de Zeeuwse stormen wij hadden gisteren windkracht 8 en we hebben op ons tandvlees het idyllische plaatsje Sluis aangedaan. Nu zou je zeggen, je hebt toch een electrische aandrijving op je fiets, jaaaaa, maar de stroom was op!! Door jullie verhalen te lezen voelen we de warmte van de zon, zodoende genieten niet alleen jullie maar ook wij. s'nachts gaan de slagbomen van het kampeerterrein dicht, dus niets geklop op het raam, gewoon lekker slapen onder ons donzen dekbedje. Wij volgen jullie op de voet en Jeroen, schrijf jij ook af en toe een stukje???
Liefs, Arie en Nina

sandra

Klinkt allemaal super gaaf!
Wat heb je in een korte tijd al veel dingen gezien, Gaaf hoor!

Genietse!
xx

Lieve Jeroen en Lisette

Opa en Oma

Lieve Lisette en Jeroen, na het indrukwekkende van Opa wat helaas gewist werd door mij ga ik maar even verder wij genieten van jullie verhalen, maar maken er wel een kop koffie bij en speculaas pop hebben jullie vast niet. Buiten het verhaal van de reis is het eigenlijk een sociaal gebeuren door de reactie ;van de vrienden en familie.Hier is het regenachtig en bij jullie warm maar geniet van alles en wij genieten mee.Veel liefs van Ons.

Opa en Oma

Hier een exceuus van mij, ik had mijn bericht niet opgeslagen zodoende was het verdwenen. een omhelsing want het weerzien duurt nog even. Veel geluk en Plezier in dit onbekende wereld gedeelte. Denk erom jullie zijn in onbekende culturen, Pakker van Opa.

Laura

hey travellers!! wat een leuk verhaal weer.......enne laat het ons weten over dat 'wonder-cremetje' haha.
jullie zullen het vast heerlijk hebben. top dat jullie het zo treffen met jullie chauffeur.
ps. joost leest ook met veel plezier jullie belevenissen.
liefs Laura

Loes

Wat een geweldig verhaal! En wat een avonturen! Kan niet wachten op de volgende update! :)

Liefs,

Loes

Toin en Thea

Spannende verhalen, zeg!
Wij houden het toch bij "Van der Valk". Daar zijn we afgelopen weekend met je ouders geweest.
Deze keer helemaal in.... Breda! Ook wij hebben genoten en veel gezien. En toen er op de deur geklopt werd kon ik zonder schrik open maken. ;) Het was Marja of we nog iets gingen drinken in de bar.
Geniet samen van jullie bijzondere reis!